IL BISONTE

The new flagship store in Milan

Milan
2017
Client: 
Il Bisonte

Il Bisonte, the historical Florentine brand of artisan made accessories and leather goods, inaugurated its new mono-brand boutique in Via Santo Spirito 14, Milan.

The space is dedicated to male and female collections and to the brand’s most cherished characteristics: the fascination of leather and its ability to acquire value and personality over time.

The flagship, developed over around 90 square meters in the heart of Milan fashion district, aims to consolidate the brand’s tradition and historical authenticity and to define a new language, made up of a cohabitation of tradition and innovation with technological input, surprises, irony and product enhancement.

 

Vudafieri and Saverino interpreted the Bisonte identity with “nonchalance”, free from design and fashion constraints, in the same way that the brand and its founder, Wanny de Filippo, have been constraint-free.  

An approach which is evident in the furniture design, almost unclassifiable and  “dystonic”, or in  amusing gestures such as the gigantic life-size bison, with small leather goods on show inside its belly.

With the same spirit, videos of small cartoons and animation clips are shown inside the shop, made by the artist Felice Limosani, in which Wanny de Filippo - as Mazinga – fights to save the world, or as Giuseppe Garibaldi who, leading one thousand bisons liberates Italy.

 

Great care is given to materials, authentic and faithful to artisan tradition: wood and leather that coexist with bronzed detail and accents of colour inspired by the Bisonte chromatic range.

The cowhide leather adopts a key role, utilized for both the furniture on show, and as a decorative element.

The passage of time is an expressive motive visible in both furnishing and architecture: on the walls there are works by the artist Filippo Falaguasta, where fragments of stucco highlight the building’s historical past.

The floor, which is worn out in the centre of the shop, reinforces the historical authenticity idea, and recounts the passage of people through the shop over the years.

 

 

Il Bisonte, storico brand Fiorentino di produzioni artigianali di accessori e pelletteria, ha inaugurato una nuova boutique monomarca a Milano, in Via Santo Spirito 14.
Lo spazio è dedicato alle collezioni uomo e donna ed alla caratteristica più cara al marchio: il fascino della pelle e la sua capacità di acquisire valore e personalità con il passare del tempo.

 

Vudafieri e Saverino hanno interpretato l’identità de Il Bisonte con “leggerezza”, liberi dai condizionamenti del design e della moda, proprio come libero dai condizionamenti è sempre stato il marchio e il suo fondatore: Wanny de Filippo. 
Un atteggiamento che si ritrova nel peculiare design dei mobili, o in gesti divertenti come il gigantesco bisonte a grandezza naturale nella cui pancia è esposta la piccola pelletteria.
Secondo lo stesso spirito, nel negozio sono distribuiti video con piccoli cartoons e animazioni realizzate dall’ artista Felice Limosani, nei quali Wanny de Filippo - nelle vesti di Mazinga - combatte per il bene del mondo, o come Giuseppe Garibaldi che, alla testa di mille bisonti, libera l’Italia.

 

Lo scorrere del tempo è un motivo espressivo visibile sia nell'arredo che nell’architettura: sulle pareti sono presenti interventi dell’artista Filippo Falaguasta, dove frammenti di stucchi rendono omaggio alla memoria storica del palazzo.
Il pavimento, usurato nella porzione centrale nel negozio, rafforza la tesi della storicità, e parla del transito delle persone durante gli anni. 
Tutto parla di verità, di materia e qualità, del trascorrere positivo del tempo.

 

DESIGN TEAM 
Tiziano Vudafieri, Claudio Saverino
Federico Peri